Списание за дизайн, визуална култура и Новата медия.
Главна > Статии > Ползваемост
Това е статия, която можете да дадете на шефа си или всеки друг, който няма много време, но има нужда да знае основните факти свързани с ползваемостта.
Ползваемостта е качествена характеристика, която оценява колко лесни за използване са потребителските интерфейси. Думата "ползваемост" се използва също и обозначаване на методи за усъвършенстване на лекотата-на-употреба по време на процеса на създаване на един дизайн.
Ползваемостта се състои от пет елемента:
Има много други важни качествени характеристики. Ключова характеристика е ползата, която има отношение към функционалността на дизайна: прави ли това, от което имат нужда потребителите? Ползваемостта и ползата са еднакво важни: няма особено значение ако нещо е лесно, но върши каквото искате. Не е добре и когато хипотетично системата може да направи, каквото ви трябва, но вие не можете да го накарате да се случи, защото потребителският интерфейс е прекалено сложен. За да се изследва ползата, давана от един дизайн, можете да използвате същите методи за изследване на потребители, които се използват и за повишаване на ползваемостта.
В Мрежата ползваемостта е необходимо условие за оцеляване. Ако един уебсайт е труден за използване, хората си тръгват. Ако главната страница не казва ясно какво предлага организацията и какво могат да правят потребителите на сайта, хората си тръгват. Ако потребителите се изгубят в сайта, те си тръгват. Ако информацията на някой сайт е трудна за четене или не отговаря на основни въпроси на потребителите, те си тръгват. Забелязвате ли повторенията? Няма такова нещо като потребител, който чете упътвания по използване на сайт или прекарва много време в опити да разбере как действа даден интерфейс. Има множество други сайтове наоколо; първата защитна реакция на потребителите, които се сблъскват с трудност, е да си тръгнат.
Първият закон на електронната търговия гласи, че ако потребителите не могат да намерят продукта, те не могат и да си го купят.
За интранет, ползваемостта е въпрос на производителност на работниците. Времето, през което потребителите се губят из вашия интранет или осмислят трудни инструкции, е пари, които губите, плащайки им да бъдат на работа без да вършат работа.
Съвременната практика показва, че е най-добре за ползваемост да се изразходват около 10% от бюджета на един дизайн. Средно, това ще подобри повече от два пъти качествените показатели на един уебсайт и ще подобри малко под два пъти качествените показатели на един интранет. Що се отнася до софтуер и реални продукти, ефектът е по-малък - но въпреки това съществен, - когато се набляга на ползваемостта по време на процеса по създаване на дизайна.
Когато става въпрос за вътрешни проекти, можете да удвоите ползваемостта като намалите наполовина средствата за обучение и удвоите броя на операциите, които работниците извършват на час. При външните проекти, мислете за удвояване на продажбите, удвояване на броя на регистрираните потребители или удвояване на показателите на каквато и друга цел има вашият дизайн.
Има много методи за изучаване на ползваемостта, но най-основният и полезен е тестването с потребители, което се състои от три компонента:
Важно е да тествате потребителите индивидуално и да ги оставяте да решават всички проблеми сами. Ако им помагате или насочвате вниманието им към някоя конкретна част от екрана, вие подлагате на съмнение резултатите от теста.
За да откриете най-важните проблеми с ползваемостта на един дизайн, обикновено е достатъчно да тествате пет потребителя. Вместо да правите големи и сложни проучвания, можете да използвате ресурсите си по-добре като направите няколко малки теста, ревизирайки дизайна веднага щом идентифицирате проблемите. Итеративният дизайн е да най-добрият начин да се увеличи качеството на потребителското преживяване. Колкото повече версии и идеи за интерфейс тествате с потребителите, толкова по-добре.
Тестването на потребители е различно от фокус групите, които не са добър начин за оценка на ползваемостта. Фокус групите имат място при изследването на пазара, но за да оцените един интерактивен дизайн, трябва да наблюдавате отблизо потребителите, докато те изпълняват задачи чрез потребителския интерфейс. Ако слушате какво говорят хората, можете да се подведете: трябва да гледате какво правят реално.
Ползваемостта има своя роля на всеки етап от процеса на създаване на дизайн. Появяващата се в резултат на това нужда да се провеждат множество изследвания е една от причината да препоръчвам малките и евтини изследвания. Ето главните стъпки:
Не отлагайте тестването с потребители докато напълно не изградите дизайна. Ако го направите, ще бъде невъзможно да се поправят огромното множество от критични проблеми с ползваемостта, които тестът ще открие. Вероятно много от тези проблеми ще бъдат структурни и тяхното коригиране ще изисква основно преструктуриране.
Единственият път към висококачественото потребителско преживяване е да се започне с тестване на потребители още в началото на процеса и да се продължава с тестването на всяка стъпка.
Ако провеждате поне едно изследване на потребители за седмица, то си заслужава да създадете специализирана лаборатория по ползваемост. За повечето компании, обаче, е нормално да провеждат тестове в зали за конференции или офис - достатъчно е да затворите вратата, за да намалите разсейващите фактори. Онова, което е от значение е да намерите истински потребители и да седите с тях докато те използват дизайна. Бележникът ще бъде единствената необходима техника.
Ако изпитвате нужда да поговорите за тази статия с някой, да кажете колко (не) ви харесва или въобще - форумът е отворен непрекъснато. Заповядайте »
Статия в категория Ползваемост
Ключови думи: дефиниция, тестване, потребители, методи, полза, ефективност, удовлетворение, грешки, обучение, запомняне, прототипи
Източник: Usability 101
UseIt Alertbox, http://www.useit.com
Все още не можете да намерите онова, което търсите? Защо не пробвате с това малко поленце отдолу (подсказки: въвеждайте повече думи; пишете на кирилица; използвайте по-конкретни понятия.)